Cím: 9700 Szombathely, Nagykar utca 1-3.
Telefon: +36 94 312 375
E-mail: iskola@keri-szhely.edu.hu
Strasbourg beszámoló
Iskolánk aktív tagja az EPAS (European Parliament Ambassador School) programnak, ezáltal lehetőséget kaptunk arra, hogy egy tanulmányi kiránduláson vegyünk részt Strasbourgban. A program során nemcsak az Európai Parlament működésébe tekinthettünk be közelebbről, hanem több európai várost is felfedezhettünk, miközben rengeteg élménnyel gazdagodtunk.
Az első nap főként az utazásról szólt. Hosszú buszút várt ránk, de a hangulat végig jó volt. Az első nagyobb megállónk Ulmban volt, ahol lehetőségünk nyílt bejárni a karácsonyi vásárt. A város ünnepi díszei és a vásár hangulata mindenkinek segített egy kicsit ráhangolódni az adventi időszakra. Innen Stuttgartba indultunk, ahol este elfoglaltuk a szállásunkat.
A második nap a Mercedes-Benz Múzeum meglátogatásával kezdődött. A kiállítás sok érdekes technikai és történelmi érdekességet tartogatott. Láthattuk a márka ikonikus járműveit és fejlődésének állomásait, a legrégebbi autóktól egészen a legújabb modellekig. Délután Strasbourg felé vettük az irányt, ahol megcsodáltuk a Notre-Dame-ot, majd felfedeztük a város különleges karácsonyi vásárát is.
A harmadik nap korán indult, hiszen reggel már az Európai Parlamentben volt programunk. Roberta Metsola, az Európai Parlament elnöke üdvözölt minket egy videóüzenetben, előadások segítségével pedig betekintést nyertünk az uniós döntéshozatal folyamatába. Továbbá lehetőségünk nyílt az alelnökkel beszélni és kérdéseket feltenni neki. Ebéd után interaktív programok következtek: részt vettünk egy szimulációs játékban, amelynek során eljátszottuk, hogyan zajlik bizonyos törvények elfogadása vagy elutasítása. Itt a fő témánk a kiberbiztonság volt. A szimuláció alatt lehetőségünk volt felszólalni is, mintha valódi parlamenti tagok lennénk, ami különösen izgalmas élményt jelentett.
Emellett különböző témákról, például a nők jogairól is kifejthettük a véleményünket, mégpedig ugyanazzal a szavazókészülékkel, amelyet a képviselők is használnak a döntéshozatal során. Érdekes élmény volt kipróbálni, hogyan zajlik egy valódi szavazás folyamata.
Este ismét ellátogattunk a strasbourgi karácsonyi vásárba, és közösen ünnepeltük meg a sok közös élményt és a tartalmas három napot.
Ez az utazás nemcsak élményekkel és kulturális kincsekkel gazdagított bennünket, hanem közelebb hozott a közösségünkhöz is. Olyan emlékeket szereztünk, amelyekre sokáig emlékezni fogunk.
Mi az, a mi a legnagyobb hatással volt a diákokra? – Személyes élmények, meglátások:
“Nagyon tetszett, hogy a 4 évfolyam jó hangulatban töltötte együtt ezt a pár napot. A Parlamentben külön élmény volt, hogy nemcsak hallottunk a szavazás menetéről, hanem ki is próbálhattuk. A kiberbiztonság téma pedig kifejezetten érdekes és aktuális volt.”
“Rájöttem, hogy az EU-ban lévő békét és összetartás jobban kéne értékelni, mivel manapság az emberek ezt természetesnek veszik.”
“Azt gondoltam, hogy az én korosztályomat nem érdekli a felelősségvállalás a közéletben.”
“Az [tetszett], ahogy meg mertem fogalmazni, vállalni és elmondani véleményemet 600 ember előtt, mindezt angolul - ezze kiléptem a komfortzónámból, meghaladva önmagamat”.
“Rájöttem, hogy igenis van szerepe és jelentősége annak, hogy ezeket az [európai] értékekeket, információkat továbbítsuk a közvetlen környezetünk felé.”
“A parlament volt nagy hatással rám, főleg az a lehetőség hogy felnőttként kezeltek minket és hogy adtak esélyt arra, hogy nyíltan kifejezzük a véleményünket a megadott témákkal kapcsolatban.”
“Rájöttem, hogy előítélettel voltam mások iránt. Ez a hozzáállás megváltozott.”
“Az összetartozás, a “MI” érzése, csapatszellem [volt nagy hatással rám].”
“Elismerve éreztem magam.”
“Számomra [az volt nagy élmény], hogy több évfolyamból és ennyien voltunk együtt. A Parlamentben pedig arra jöttem rá, hogy milyen problémák vesznek körül minket, amelyekre sokkal több figyelmet kellene fordítani. Ráébredtem arra is, milyen fontos a mi szerepünk és a véleményünk kifejezése, és ezek után még jobban érdekel, hogy mit tehetünk MI azért, hogy egy jobb jövőt formáljunk, ha szükséges.”
Az Európai Parlament Nagykövet Iskolája (EPAS) program keretein belül sikeresen pályáztunk egy nemzetközi ifjúsági rendezvényre, tanár-diák találkozóra, melyet Zágrábban rendeztek meg, ahová 4 országból érkeztek a résztvevők. (Ausztria, Horvátország, Szlovákia, Magyarország). Az EPAS Together rendezvény nyelve az angol volt, aktív részvétellel; workshopokkal, interaktív programokkal a diákok és tanárok részére egyaránt.
A hosszúra nyúlt utazást követően a Liszt Intézetbe voltunk hivatalosak, ahol dr. Demcsák Csaba rendkívüli és meghatalmazott nagykövet úr és Dezső János, a Liszt Intézet igazgatója tartottak előadást a magyar Kulturális Központ jelentőségéről Horvátországban, valamint a diplomáciáról.
Junior Nagykövet-jelöltjeink beszámolói:
Szabó Noémi:
„Betekintést kaphattunk egy diplomata karrierjének alakulásába, munkahelyi kötelezettségeibe. Hasznos tippeket, tanácsokat kaptunk arra az esetre, ha ilyen irányba szeretnénk tovább tanulni. Az előadás után lehetőségünk volt személyesen beszélgetni velük, kérdéseinket feltenni. Másnap, egy nagyon komoly plenáris megnyitó után, ahol több EP képviselő is köszöntött minket, izgalmas beszélgetéseken, workshop-okon volt lehetőségünk részt venni. Előre be volt osztva mindneki, 4 nemzet szerint keverve (Horvát, Szlovák, Osztrák, Magyar). Én egy Stand by Ukraine nevű programon hallgathattam meg diákok érveit a témával kapcsolatban, illetve elmondhattam saját gondolataimat. Nagyon jó vita alakult, melyből sokat tanulhattunk. A mojo - Mobile Journalism - workshopon bemutatták a telefonos újságírás rejtelmeit. Részt vettünk egy vicces EU pub quizen, ahol csapatba mérhettük össze a tudásunkat az Unióról.
Este szabad programunk volt, de már egy nagyobb társasággal együtt mentünk, hiszen az együtt eltöltött nap során jól összebarátkoztunk. Az egész rendezvény lényege az volt, hogy jobban megismerjük egymást, kapcsolatokat építsünk, vegyüljünk nemzetközi környezetben. Szerintem ez teljes mértékben sikerült, mindannyian szereztünk osztrák, horvát és szlovák barátokat is. Az utazás végére már mindenki angolul gondolkodott. Tartalmas, tanulságos, de a napi 25.000 lépésnek köszönhetően fárasztó pár napot töltöttünk együtt a horvát fővárosban. Köszönjük a lehetőséget, reméljük lesz még lehetőségünk hasonló alkalmakra elutazni!
Kurcz Aletta:
Az összes előadás és program is érdekfeszítő volt. Ebben a kettő/három napban nagyon sok dolgot megtanultam az EU-ról és a tagállamairól. Nagyon jó lehetőség volt megismerni külföldi embereket és általuk megtudni több dolgot országaikról. Emellett egy élmény volt beszélgetni az előadókkal és a tervezőkkel. A kedvenc programom az EP képviselők workshop-ja azon belül is az Ujhelyi Istvánnal készült része. A legérdekesebb az Aktivizmus és Európa című program volt, amin egy aktivista mesélte ő hogyan kezdte, most hol tart és mit kellett tennie ahhoz, hogy ide eljusson. Az előadása után csapatokba osztott minket és nekünk kellett ötleteket gyűjteni, hogyan tudnánk felhívni a környezetünk figyelmét az Európa Unióra. Nagyon sok érdekes dolgot tanultam, remélem hasznosítani is fogom tudni azokat.
Biró Napsugár:
“A programok nagyrészén szét voltunk szedve egymástól. Nekem az első programom neve Green Deal volt, ahol az érvelés elméletét, technikáját mutatták be (Academic Argumentation), majd a többi nemzet tanulóival együttműködve fel kellett nekünk is építeni egy vitàt. Ezen túl még be voltam osztva a #influenceeurope műhelymunkára, ahol két influencer bemutatta, hogyan kell helyesen hasznalni a közösségi mediát. Az Art in social involvement, azaz a Művészet a társadalmi szerepvállalásban műhelymunkán egy fotós mutatta be munkáit. Szerencsére estére már eléggé oldott lett a hangulat a diákok között is, és elég sokan összefonódtunk nagyobb társaságokba. Még egy kis város felfedezésre is idő volt.
Szombaton délelőtt a legutolsó feladat Geocaching volt egy botanikus kertben. Számomra ez volt a legizgalmasabb játék. Azért tetszett nagyon, mert teljesen össze lettek keverve a nemzetek, és rá voltunk kényszerítve új kapcsolatok kialakítására. A tanulói központban kihirdetésre kerültek a versenyek eredményei; legnagyobb meglepetésemre a csapatom megnyerte a geocaching jatékot. Szuper EU Parlamentes ajándékokat kaptam, amik mindig emlékeztetni fognak erre a hétvégére.”
Hermann Kristóf:
“Az rendezvény célja négy Európai Uniós tagállam együttműködése, illetve vegyülése volt, alapvetően az Európai Parlament tematikája köré volt felépítve. Négy ország diákjai voltak jelen, különböző előadásokon vettünk részt, melyek témái az európai parlamentáris demokrácia egy-egy pontját érintették. Ebből adódóan különböző politikai, illetve egyéb uniós szempontból fontos emberek gondolatait hallgathattuk meg.
Az előadások és feladatok során ismeretket szerezhettünk az Európai Parlament működéséről és alapelveiről. Különböző nemzetiségű emberek eltérő témákban tartottak prezentációkat; így volt szó a mobil újságírásról, a helyes érvelésről, illetve az Unió fenntarthatósági programjairól. Több feladat alkalmával, különböző helyekről származó kortársainkkal kellett együttműködni. Ezek többnyire csapatmunkára épülő kvíz-jellegű feladatokban valósultak meg. A kötelező programokon kívül, jutott időnk a résztvevőkkel történő szórakozásra és kikapcsolódásra a horvát fővárosban. Mivel az esemény egyik fő célja a nemzetközi szocializálódás volt, véleményem szerint ez elengedhetetlen részét alkotta az eseménynek.
Összességében elmondható, hogy egy tanulságos és egyedülálló programban vettünk részt. Ismereteket szereztünk az Európai Unió témakörében, míg különböző hátterű és nemzetiségű embereket ismerhettünk meg.”
Herényi-Tóth Ildikó (Senior Nagykövet-jelölt):
A kezdeti kétségeket és bizonytalanságot nehéz volt eloszlatni diákjainkban; kételkedtek mind a tárgyi, mind a nyelvtudásukban. Én tudtam, hogy megállják a helyüket, hiszen tájékozottak és nyitottak. Büszke voltam rájuk, hogy bármely érintett témához biztos angol nyelvtudással tudtak hozzászólni, és tudtak élni a kapott lehetőséggel, szélesíteni látókörüket.